Rezydent biura podróży- opis zawodu
Dodane przez anetas dnia Czerwiec 03 2019 10:33:09

Ciekawe podróże, egzotyczne kraje i niezwykłe miejsca, poznawanie nowych ludzi, wysokie zarobki - tak turyści widzą pracę rezydentów, jednak rzeczywistość wygląda trochę inaczej. Kim jest rezydent?


Treść rozszerzona

Rezydent jest pracownikiem biura podróży, którego podstawowym zadaniem jest opieka nad klientami firmy podczas wyjazdu. Zawód rezydenta bardzo często bywa utożsamiany z zajęciem pilota wycieczek, chociaż jest to błędna opinia. Podczas gdy pilot opiekuje się turystami w trakcie trwania podróży do docelowego miejsca wycieczki i z powrotem, rezydent ma zadanie zapewnienie im opieki podczas pobyty w miejscu docelowym.

W sezonie wakacyjnym rezydenci najczęściej przebywają na stałe w miejscowościach, do których biuro podróży wysyła najwięcej wycieczek. Po dotarciu turystów na miejsce, rezydent przejmuje od pilota wycieczki nadzór nad nimi i opiekuje się aż do zakończenia imprezy turystycznej. Zadaniem rezydenta jest odpowiednie zorganizowanie od strony administracyjnej pobytu turystów w danym miejscu. Dzięki temu, że przez większość czasu przebywa w danym rejonie, jest doskonale zorientowany we wszystkich procedurach, zna pracowników hoteli, restauracji i innych instytucji, z którymi współpracuje

Do rezydenta należy rezerwacja miejsc noclegowych i potrzebnych biletów, zorganizowanie posiłków, wynajęcie przewodników i zadbanie o wszystkie sprawy formalne (upoważnienia, paszporty, transport). Rezydent planuje przebieg całej imprezy, wyszukuje najbardziej atrakcyjne miejsca czy imprezy mogące zainteresować klientów biura podróży, nadzoruje realizowanie programu, udziela wszystkich niezbędnych informacji turystom. W razie jakichkolwiek problemów, do rezydenta należy ich rozwiązanie – przyjmuje on ewentualne skargi i sugestie od turystów odnośnie organizacji całej wycieczki. W momencie zakończenia pobytu gości w danym miejscu, jego obowiązki opiekuna przejmuje na powrót pilot wycieczki.

Po zakończeniu sezonu turystycznego, rezydenci powracają najczęściej do biura podróży, gdzie zajmują się pracą na miejscu, aż do kolejnego turnusu.

Jeśli chodzi o predyspozycje zawodowe, rezydent musi być osobą bardzo dobrze zorganizowaną i odpowiedzialną, musi bowiem dopilnować wszystkich spraw w miejscu docelowym i stanowi wizytówkę biura podróży. Jako jego przedstawiciel musi być osobą solidną, elokwentną, śmiałą, z wysoką kulturą osobistą. Musi to być osoba energiczna, potrafiąca w razie potrzeby załatwić wszystkie sprawy. Równocześnie od rezydenta wymagane jest opanowanie, umiejętność łagodzenia ewentualnych konfliktów i duża cierpliwość. Oczywiście rezydent musi także biegle władać co najmniej jednym językiem obcym. W przypadku pracy poza Polską, musi także znać kulturę i historię odwiedzanego miejsca, aby móc udzielić podstawowych informacji.

Jak zostać rezydentem?

Rezydentem może zostać każdy, bez względu na posiadane wykształcenie. Uprawnienia do zostania rezydentem zdobywa się na specjalnie organizowanych kursach, zaś biura podróży biorą najczęściej pod uwagę posiadane doświadczenie w podobnej pracy. Dlatego bardzo często rezydentami zostają osoby, które już posiadają uprawnienia pilota wycieczek i doświadczenie w podobnej pracy (niektóre firmy wręcz wymagają licencji pilota wycieczek).


Jedną z możliwości pracy w charakterze rezydenta jest ukończenie studiów o kierunku turystycznym. W późniejszym okresie, po odbyciu odpowiednich kursów, ułatwiają one staranie się o pracę w branży turystycznej, chociaż nie są warunkiem niezbędnym.

Starając się o uprawnienia pilota wycieczek trzeba spełniać poniższe warunki:

· ukończyć 18 lat

· posiadać wykształcenie co najmniej średnie

· posiadać stan zdrowia, umożliwiający pracę w zawodzie

· nie być karanym za przestępstwa umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek

· odbyć szkolenie na pilota wycieczek

· zdać egzamin zawodowy


Na kursach pilotażu, kandydaci na pilotów wycieczek zdobywają niezbędne wykształcenie związane m. in. z przemysłem turystycznym w Polsce i na świecie, uczą się zasad funkcjonowania biur turystycznych, organizacji imprez (tworzenie programu, dobór atrakcji turystycznych, obsługa różnych grup itd.), rozliczeń finansowych czy przepisów prawnych związanych z turystyką.

Szkolenie kończy się zdaniem egzaminu na pilota wycieczek. Egzamin składa się z kilku części: etap pierwszy to test pisemny, składający się z 30 pytań, zaś etap drugi polega na udzieleniu odpowiedzi na trzy z wybranych pytań. Kolejnym etapem jest część praktyczna, podczas której należy rozwiązać trzy zadania. Przystępując do egzaminu należy złożyć zaświadczenie o zakończeniu szkolenia na pilota oraz przedstawić dowód wniesienia opłaty za egzamin.

Jeśli kandydat na pilota nie posiada żadnego certyfikatu potwierdzającego jego znajomość języka obcego dodatkowo musi zdać egzamin â
€“ ma on formę testu składającego się z 30 pytań, na które należy odpowiedzieć w ciągu 90 minut. Następnie w formie ustnej należy odpowiedzieć na trzy wylosowane pytania.

Ubiegając się o przyznanie uprawnień pilota wycieczek przekazuje się do wojewody wniosek, zawierający:

· imię, nazwisko, nazwisko rodowe

· datę i miejsce urodzenia

· miejsce zamieszkania i adres do korespondencji

· wskazanie rodzaju i zakresu uprawnień, o które stara się kandydat na pilota wycieczek


Do wniosku należy dołączyć:

· odpis świadectwa lub dyplomu stwierdzającego posiadanie wykształcenia średniego lub wyższego

· 3 fotografie

· zaświadczenie o ukończeniu szkolenia

· świadectwo zdania egzaminu

· świadectwo lekarskie, potwierdzające stan zdrowia umożliwiający wykonywanie zadań pilota wycieczek

· oświadczenie o niekaralności za przestępstwa umyślne lub inne, popełnione w związku z wykonywaniem funkcji przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek.


Na tej podstawie, wojewoda wydaje uprawnienia do wykonywania zawodu pilota wycieczek, legitymację i identyfikator.

Pracując w biurze podróży jako pilot wycieczek można liczyć na awans na stanowisko rezydenta. Wówczas biuro samo wysyła pracowników na specjalne szkolenia, mające najczęściej charakter szkoleń wewnętrznych. Można się jednak ubiegać o nie we własnym zakresie, nie kończąc kursu pilota wycieczek.

Kursy dla rezydentów obejmują zagadnienia związane z pracą rezydenta (organizacja, podstawy prawne, wymagania i obowiązki), specyfikę pracy w poszczególnych krajach, postępowania z klientami i sprawy administracyjne. Bardzo często są to kursy połączone z kursami dla pilotów wycieczek.